W przypadku spółki komunalnej prowadzącej działalność polegającą na zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w zakresie lokalnej komunikacji zbiorowej, otrzymywana dotacja związana jest z kosztami działalności tej spółki i osiąganymi przez nią przychodami, nie zaś z jednostkową ceną za świadczoną usługę transportową. Taka dotacja ma charakter dotacji ogólnej, a jej pośredni związek z ceną nie jest dostateczny, aby opodatkować ją podatkiem VAT – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyroku z 7 lutego 2019 r., sygn. I SA/Wr 1092/18.
Czytaj także: Dofinansowanie transportu zbiorowego w gminach a VAT
Wniosek o interpretację
Spółka wystąpiła o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że jej założycielem oraz jedynym wspólnikiem jest gmina posiadająca 100 proc. udziałów w kapitale zakładowym. Podstawowym celem działania spółki jest wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej służących zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy dotyczących lokalnej komunikacji zbiorowej w zakresie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej.
Spółka ma również status podmiotu wewnętrznego w rozumieniu prawa wspólnotowego, podlegającego kontroli miasta analogicznej do tej wykonywanej przez miasto nad własnymi komórkami wewnętrznymi. Wniosek o interpretację związany jest z powierzeniem spółce przez gminę realizacji zadania własnego gminy polegającego na świadczeniu usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego mieszkańcom gminy, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz wypłatą przez gminę na rzecz spółki rekompensaty – na podstawie tej umowy.
Gmina jako organizator oraz spółka zawarły umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w ramach organizacji lokalnego transportu zbiorowego w komunikacji miejskiej z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz odpowiednich przepisów krajowych, w tym w szczególności ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.