Na zakupach promocje są kluczowe

Tylko 3 proc. konsumentów uważa się za odpornych na tego typu sposoby przyciągania ich do sklepów. Magia okazji cenowych nie słabnie.

Aktualizacja: 24.10.2016 21:36 Publikacja: 24.10.2016 20:53

Z promocji korzysta zdecydowana większość konsumentów, a aż 44 proc. aktywnie ich szuka – wynika z badania Mobile Institute dla MyShop.mobi, dostawcy aplikacji mobilnej łączącej sklepy z klientami i umożliwiającej poszukiwanie promocji. Ich skuteczność zmienia się w zależności od branży – w przypadku sprzętu elektronicznego korzystają z nich wszyscy ankietowani, w przypadku sprzętu sportowego prawie 90 proc.

Na konsumentów działają różne promocje: w odzieży najwięcej, bo 35 proc. badanych, reaguje na sezonowe wyprzedaże. W przypadku sprzętu elektronicznego najwięcej wskazań, 37 proc., mają programy lojalnościowe, a przy zakupach spożywczych 35 proc. wskazało obniżki cen.

– Co czwartemu Polakowi zakupy sprawiają przyjemność, a co piąty lubi je, gdy może skorzystać z promocji. Widać zatem, że spora grupa podchodzi do zakupów z dużą sympatią, a atrakcyjne oferty tylko zwiększają odczuwaną przyjemność kupowania – mówi Maciej Tygielski, prezes MyShop.mobi.

Poza polowaniem na okazje to trend związany z tzw. smart shoppingiem. Oznacza inteligentne kupowanie, wyszukiwanie tańszych odpowiedników, korzystanie z przecen, sklepów z końcówkami serii. Sklepy odpowiadają na takie potrzeby specjalnymi ofertami dla stałych klientów, np. rabatami.

Coraz więcej firm przy docieraniu do klientów z takim przekazem wykorzystuje nowe technologie. Dla 16 proc. źródłem informacji o przecenach są już aplikacje mobilne. Wciąż co czwarty przyznaje się do wpływu tradycyjnych reklam w prasie czy radiu.

– Promocje są nieodłącznym elementem strategii marketingowej każdej marki odzieżowej. Mówimy zarówno o promocjach specjalnych, np. sprzedaż dwóch produktów w cenie jednego, jak i regularnych sezonowych wyprzedażach – mówi Marta Chlewicka, rzeczniczka grupy LPP. – Promocje i wyprzedaże cieszą się dużym zainteresowaniem i wydaje się, że jest to praktyka na tyle zakorzeniona w świadomości konsumentów, że trudno byłoby zastąpić ją innym, równie skutecznym działaniem.

Ostoją promocji są wszelkiego typu sklepy spożywcze. – W jednym z badań, jakie przeprowadziliśmy kilka lat temu, to właśnie atrakcyjne promocje były jednym z trzech najważniejszych powodów wyboru sklepu na większe zakupy – obok ogólnego poziomu cen i świeżości/jakości produktów – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. –Jasno widać w wynikach sprzedaży, czy produkt jest ofertą promocyjną – dodaje. Tesco potwierdza, że podstrony z gazetkami i ofertami promocyjnymi to najczęściej odwiedzana część strony internetowej.

– Działania promocyjne są uzupełnieniem, dają też możliwość szerokiego zaprezentowania produktów. Są to na pewno działania istotne i trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie branży bez nich – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska. – Atrakcyjna oferta to już nie tylko sama cena, lecz wypadkowa ceny i jakości produktów – dodaje.

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?