Rozwój inteligentnych narzędzi dotyczy praktycznie wszystkich dziedzin naszego życia, a kilka sektorów już dziś stoi na skraju technologicznej rewolucji.
Internet rzeczy (IoT) jest mocno związany z rozwojem inteligentnych miast. Organizacja Industrial Internet Consortium wskazuje na kilka sektorów, w których potencjał rozwiązań IoT jest szczególnie duży. To energetyka, transport, produkcja, służba zdrowia, rolnictwo oraz edukacja.
W miastach mieszka ok. 50 proc. ludzkości, a w ciągu 40 lat liczba ich mieszkańców wzrośnie o kolejne 2,5 mld. Schneider Electric Polska podaje, że już teraz miasta zużywają 70 proc. globalnej energii, a do 2050 r. to zapotrzebowanie wzrośnie 1,5 raza. Jednocześnie stoimy przed wyzwaniem dwukrotnego obniżenia poziomu emisji gazów cieplarnianych, co oznacza, że musimy się stać trzy razy bardziej energetycznie efektywni. Pomagają w tym rozwiązania typu smart energy, wydłużające bezawaryjny czas pracy i podnoszące poziom bezpieczeństwa.
Z kolei w transporcie priorytetem jest wybieranie wydajniejszych tras, co pozwala zwiększyć efektywność wykorzystania paliwa i w rezultacie obniżyć koszty. Również w przemyśle inteligentne narzędzia mają szerokie pole do popisu. Automatyczna wymiana części i minimalizowanie liczby nieplanowanych przerw w procesie produkcyjnym to tylko niektóre z możliwych korzyści. Z kolei w służbie zdrowia inteligentne narzędzia wpisują się w rozwój telemedycyny. Przynosi ona korzyści obu stronom: placówkom medycznym spadają koszty, a pacjenci mają lepszy i szybszy dostęp do świadczonych usług. Mniej intuicyjnym sektorem w kontekście IoT wydaje się rolnictwo, ale już teraz prowadzone są testowe programy obejmujące np. łączenie technologii zdjęć lotniczych i systemów czujników w celu uzyskania obrazu pól uprawnych i w efekcie zmniejszenia głodu na świecie.
IoT to również ogromna szansa dla handlu. – Umożliwia zwiększenie efektywności logistyki, obniżanie kosztów transportu i stanowi świetny sposób na angażowanie klientów – mówi Szymon Wdowiak, dyrektor zarządzający Accenture Products w Polsce. Dodaje, że handlowcy w IoT widzą również nowe kanały sprzedaży. – W końcu to lodówka będzie podejmować decyzję, jakiej marki mleko i gdzie zamówić – dodaje.