59 proc. przedsiębiorstw musi się nadal przystosowywać, a 2 proc. przyznało, że nie zaczęły transformacji cyfrowej. Takie są wyniki badania, które przeprowadził Mastercard. Wzięło w nim udział 500 małych i średnich firm z Polski oraz 10 tys. firm z 14 krajów europejskich. Połowę z nich stanowiły firmy rodzinne.
Z ankiety dotyczącej firm polskich wynika, że stan przygotowania do działania w gospodarce cyfrowej w firmach rodzinnych jest bardziej zaawansowany niż w pozostałych. 38 proc. firm rodzinnych z sektora MŚP określiło, że są przygotowane do gospodarki cyfrowej, takiego samego zdania jest 32 proc. firm, które nie są rodzinne.
Co szósta firma rodzinna przyznała, że sprostanie wymogom gospodarki cyfrowej było dla nich najpoważniejszym wyzwaniem ostatniego półtora roku. Najprawdopodobniej związane było to z koniecznością dostosowania się do rzeczywistości biznesowej w czasie pandemii i po niej. Wprowadzone w zeszłym roku rozwiązania podatkowo-ubezpieczeniowe zwiększyły stopień skomplikowania obowiązkowego raportowania przez biznes do administracji.
Wyniki badania przeprowadzonego przez Mastercard pokazują, że firmy rodzinne w większości dostosowały się do cyfrowego świata, którego rozwój przyspieszyła pandemia. 58 proc. polskich firm rodzinnych, a 42 proc. zarządzanych nie przez rodziny, zwiększyło wykorzystanie płatności cyfrowych – to więcej niż wśród europejskich przedsiębiorstw, gdzie wynik wynosi 47 proc.