Konferencja Dell Technologies Forum 2018 skoncentrowała się wokół rozwiązań dla biznesu, gdyż to właśnie biznes ma być motorem napędowym trwającej technologicznej rewolucji. Podkreślał to Michael Dell, założyciel firmy Dell i prezes grupy Dell Technologies. W przemówieniu otwierającym spotkanie wyjaśniał, że rola IT całkowicie się zmieniła. Kiedyś był to zaledwie jeden z wielu, wcale nie najważniejszy, działów w firmie. Dzisiaj jest to dział absolutnie kluczowy, od którego często zależy być albo nie być danego przedsiębiorstwa. Wystarczy tylko popatrzeć, jak zmieniała się technologia na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci.
Komputery za centy
– Dawniej było tak, że komputery kosztowały dziesiątki miliony dolarów. Firmy czy organizacje posiadały specjalne, zamykane na klucz pomieszczenia. Dostęp do nich mieli nieliczni, a do obsługi wyznaczona była specjalna grupa w białych kołnierzykach. Te czasy już dawno minęły. Przez ostatnie dekady przeszliśmy z okresu komputerów za miliony dolarów, przez czasy komputerów za tysiące, do dnia dzisiejszego, gdzie najprostsze konstrukcje, składające się zaledwie z kilku elementów, kosztują niemal centy – mówił Dell, wyjaśniając, że zachodzące zmiany doprowadziły do jednego zasadniczego efektu – ogromnego wzrostu ilości danych. Obecna rewolucja jest odpowiedzią na ten skok i próbą wykorzystania go z pożytkiem dla użytkowników.
– Żyjemy w coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości, która wręcz pulsuje informacjami. Ważne jest, byśmy potrafili zbierać te dane, analizować je i wyciągać z nich wnioski, a w efekcie, byśmy dzięki nim zyskali lepsze rezultaty i sukces dla całego społeczeństwa – wskazywał Dell. Podkreślał, że stoimy przed ogromną szansą na stworzenie nowej i lepszej rzeczywistości.
Spóźnione firmy
Drogą do niej ma być rozwój nowych sektorów nauki. Sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, systemy uczenia maszynowego to nie pieśń przyszłości, tylko technologie, które już dzisiaj mogą służyć do szybszej i dokładniejszej analizy spływających informacji. Na jej podstawie firmy mogą bardziej optymalnie prowadzić biznes, dzięki lepszej znajomości rynku oraz potrzeb klientów. Problem w tym, że dla wielu z nich nazwy te mają więcej wspólnego z science fiction niż codzienną działalnością.
Do takich wniosków można dojść, gdy spojrzymy na wyniki badania polskich przedsiębiorców. Z analizy Digital Transformation Index przeprowadzonej przez Dell Technologies wynika, że tylko 5 proc. firm kwalifikuje się do kategorii liderów transformacji cyfrowej, 24 proc. to spółki, które opracowały plan transformacji i są obecnie na etapie wdrażania oraz inwestycji w tym zakresie. Pozostali, czyli aż 71 proc. ankietowanych, to organizacje, które przygotowują plany lub dopiero się do tego przymierzają. Oznacza to, że zdecydowana większość przedsiębiorców jest mocno spóźniona.