Azja lubi rosyjski węgiel. Dostanie go koleją

Rosja zbuduje liczącą 1000 km linię kolejową o wartości 10 miliardów dolarów, którą będzie eksportować węgiel do Chin. Azja potrzebuje coraz więcej taniego rosyjskiego surowca.

Aktualizacja: 03.03.2021 12:37 Publikacja: 03.03.2021 12:30

Azja lubi rosyjski węgiel. Dostanie go koleją

Foto: AdobeStock

Władimir Putin dał we wtorek zielone światło dla nowego „megaprojektu” Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD), czyli budowy blisko tysiąca kilometrów torów i infrastruktury pod eksport węgla z Jakucji do Chin, informuje portal finanz.ru.

Wobec zamykania się na węgiel Europy - dotąd głównego odbiorcy rosyjskiego surowca - Azja i rejon Pacyfiku stają się dla rosyjskich kopalni nowym, atrakcyjnym kierunkiem eksportu.

- Na rynku Azji i Pacyfiku „istnieje dodatkowy popyt, który może być zaspokojony przez rosyjskie kopalnie. (...) Ważne jest, aby nie przegapić tej chwili - mówił Putin podczas forum węglowego w Moskwie.

Pod koniec ubiegłego roku wydobycie węgla w Rosji zmniejszyło się o 9 proc., a eksport o 3 proc. Ważne dla uzasadnienia kolejowej inwestycji jest, że ze 199 milionów ton rosyjskiego węgla sprzedanych za granicę, prawie dwie trzecie trafiło do odbiorców z Azji.

Eksport byłby jeszcze większy, gdyby nie brak infrastruktury transportowej. Według RŻD około 56 mln ton węgla ze złóż Syberii Wschodniej pozostaje niezagospodarowanych, gdyż nie ma możliwościach przewozu ładunków.

Aby rozwiązać ten problem, kolejowy monopolista zaproponował wart 700 mld rubli (9,6 mld dol.) projekt rozbudowy głównej linii Bajkał-Amur na odcinku Tynda-Komsomolsk-Wanino. Inwestycja obejmuje położenie prawie tysiąca kilometrów torów, budowę mostu nad Amurem i nowego tunelu Kuzniecowskiego na terytorium Chabarowska.

Putin zaaprobował ten pomysł. Pieniądze na budowę mają pochodzić z Funduszu Narodowego Dobrobytu. Według stanu na 1 lutego jest ta zgromadzone 13,547 bln rubli, czyli 183,3 miliarda dolarów. 

Jednak jedna trzecia tych pieniędzy została już de facto wydana - na zakup pakietu kontrolnego Sbierbanku, euroobligacji Ukrainy, zastrzyki gotówki dla banków państwowych, a także „samowystarczalne projekty infrastrukturalne”.

Wolnych pieniędzy w postaci waluty zdeponowanej na rachunkach Banku Centralnego - pozostaje więc 116,4 mld dol. W zeszłym tygodniu rosyjski ministerstwo finansów ogłosiło, że 15 proc. tej kwoty zainwestowało w chiński juan.

Władimir Putin dał we wtorek zielone światło dla nowego „megaprojektu” Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD), czyli budowy blisko tysiąca kilometrów torów i infrastruktury pod eksport węgla z Jakucji do Chin, informuje portal finanz.ru.

Wobec zamykania się na węgiel Europy - dotąd głównego odbiorcy rosyjskiego surowca - Azja i rejon Pacyfiku stają się dla rosyjskich kopalni nowym, atrakcyjnym kierunkiem eksportu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum