Pierwszy start z pekińskiego Daixin

Wystartował pierwszy samolot z nowego pekińskiego lotniska Daixin. China Southern poleciał do Guangzhou. LOT poleci na Daixin 28 października.

Aktualizacja: 26.09.2019 14:40 Publikacja: 26.09.2019 14:25

Nowe lotnisko Pekinu - Daixin

Foto: AFP

Chińczycy zapowiadali, że wybudowane kosztem 16,8 mld dolarów trzecie lotnisko obsługujące stolicę będzie największym portem lotniczym na świecie. To przesada. W rzeczywistości ma obsłużyć docelowo 100 mln pasażerów rocznie, a ich liczba ma rosnąć stopniowo i w najlepszym wypadku stanie się ono czwartym co do liczby pasażerów na świecie po Atlancie, drugim międzynarodowym porcie pekińskim Beijing International i Los Angeles. Ale to prawda, że kubaturowo Daxing jest największy i ma największy terminal na świecie.

Został on zaprojektowany w kształcie sześcioramiennej gwiazdy, z 268 wyjściami. Projektowało go biuro wybitnej iracko-brytyjskiej architektki, niedawno zmarłej Zahy Hadid. Pasażerowie mają zagwarantowane, że żaden z nich nawet do najbardziej oddalonego wyjścia do samolotu nie będzie miał do przejścia więcej niż 600 metrów. Na marginesie - to samo biuro jest zainteresowane udziałem w projektowaniu lotniska w Centralnym Porcie Komunikacyjnym pod Warszawą.

Na razie z najnowszego pekińskiego portu będą korzystały wyłącznie linie chińskie: Air China w rejsach z Pekinu do Czengdu (największy chiński przewoźnik zdecydowany jest pozostawić większość swoich rejsów na starym lotnisku), China Eastern, które polecą na szanghajski Pudong, China United, Beijing Capital, Xiamen Air i Hebei Airlines. W późniejszym terminie (27-28 października) dołączą do nich linie zagraniczne, wśród nich polski LOT, British Airways i fiński Finnair, a także Royal Brunei. Wtedy z Daixingu będzie operowało 16 przewoźników obsługujących 116 kierunków (97 w kraju i 15 zagranicą). Ich samoloty będą korzystać początkowo z czterech pasów startowych, a w późniejszym terminie mają być dobudowane jeszcze kolejne trzy.

To lotnisko będzie znacznie nowocześniejsze od pozostałych dwóch pekińskich portów. Ma całkowicie obywać się bez papieru, pasażerowie sami się będą rejestrować i odprawiać w automatycznych bramkach, takich samych, jak już funkcjonują na Lotnisku Chopina w Warszawie znacznie skracając czas odprawy i kolejki. Sami też nadadzą bagaż w odpowiednich stanowiskach.

Nowy port jest odległy o 50 km od centrum Pekinu i najłatwiej będzie tam dojechać nową linią metra Daxing Airport Express, bądź szybką kolejką naziemną, krzyżują się tam również linie kolejowe z innych chińskich miast i doprowadzona została autostrada.

Nie wszyscy przewoźnicy są gotowi na przeprowadzkę z Beijing International. Ostatecznej decyzji nie podjęły jeszcze Air France KLM i amerykańska Delta. Ich przedstawiciele nie ukrywają, że wolą przeczekać pierwszy okres po uruchomieniu lotniska, kiedy mogą pojawić się problemy. W przypadku LOTu była to jedyna szansa na zwiększenie liczby rejsów między Warszawą a Pekinem, ponieważ samoloty na tej trasie latają pełne, a Beijing International nie ma już wolnych slotów.

Transport
Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty