Pierwsza w historii strategia Komisji Nadzoru Finansowego stała się faktem. Zmiany, dialog i otwartość – to najczęściej powtarzane przez przedstawicieli KNF słowa.
Nowe cele
– Pracowaliśmy nad strategią wiele miesięcy. Rozmawialiśmy na jej temat z pracownikami urzędu i interesariuszami – podkreślał przy okazji prezentacji strategii Jacek Jastrzębski, przewodniczący KNF. – Zdajemy sobie sprawę, że nasz urząd jest kluczową instytucją rynku finansowego i mamy szczególną rolę do odegrania. Kluczowego znaczenia nabiera, zwłaszcza w obecnych czasach, zarządzanie strategiczne. Ważne jest, żeby organizacja wiedziała, w którą stronę zmierza i jakie wartości reprezentuje – mówił.
Jakie są główne kierunku zmian? Komisja chce prowadzić bardziej proaktywny nadzór, a także skuteczniej i jednocześnie efektywnie wykorzystywać posiadane dane, informacje i wiedzę. Ma być to również lepiej zarządzana organizacja. Jak bowiem podkreślają przedstawiciele komisji, strategia ma przede wszystkim na nowo zdefiniować urząd.
– Strategia jest dla nas elementem zarządzania organizacją. Jest to też strategia zmiany, głównie nas samych, naszego sposobu funkcjonowania i naszych relacji z interesariuszami. Chcemy się bardziej otworzyć na relacje z uczestnikami rynku – podkreślał Piotr Czyżewski, kierownik w Departamencie Controllingu i Budżetowania.
Wśród 17 szczegółowych celów, które chce zrealizować KNF, są m.in. takie kwestie, jak: skuteczniejsze wykrywanie i zwalczanie nadużyć i nieprawidłowości na rynku kapitałowym, wprowadzenie rozwiniętych mechanizmów przeciwdziałania tym nadużyciom, większy wpływ na kształt regulacji, wzmocniony nadzór nad produktami i usługami finansowymi oraz ich dystrybucją. Sam nadzór ma być „sprawowany proporcjonalnie, prospektywnie, przejrzyście i na bazie analizy ryzyka". Mocny nacisk ma być położony także na działania informacyjne i edukacyjne oraz nowe technologie. Komisja chce też wzmocnić kluczowe kompetencje pracowników.