17 maja to ostatni dzień na wypełnienie obowiązków wynikających z nowelizacji przepisów o dostosowaniu miejsca pracy do wymogów bhp. Dla pracodawców, którzy zainwestowali w wyposażenie pracowniczych stanowisk, mamy dobrą wiadomość – wydatki mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Fiskus to akceptuje.
Chodzi o rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. 17 listopada 2023 r. weszła w życie jego nowelizacja (znajdziemy ją w Dzienniku Ustaw z 2023 r., pod pozycją 2367). Pracodawcy dostali pół roku na wdrożenie nowych obowiązków.
Jakie obowiązki ma pracodawca
Przypomnijmy, że zgodnie z nowelizacją, pracownik korzystający z przenośnego komputera (np. laptopa) przynajmniej przez połowę dobowego czasu pracy, musi mieć zapewniony dodatkowy sprzęt, taki jak stacjonarny monitor lub podstawka (zapewniająca ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu), klawiatura oraz mysz. Z kolei krzesło powinno mieć regulowane (a nie zwykłe) podłokietniki. Pracodawca jest też obowiązany zapewnić pracownikom już nie tylko okulary korygujące wzrok, ale także szkła kontaktowe (zgodne z zaleceniem lekarza), jeśli wyniki badań okulistycznych wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy z monitorem ekranowym.
Czytaj więcej
Dostosowanie miejsc pracy do nowych wymogów BHP to dla pracodawcy wyzwanie, zwłaszcza gdy wykonujemy obowiązki w domu. A w przypadku pracujących hybrydowo – być może podwójny koszt.
Wydatki na pracowników kosztem uzyskania przychodów
Czy wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Tak, fiskus nie ma nic przeciwko. Pisaliśmy o tym już przed wejściem w życie nowych przepisów („Rzeczpospolita” z 16 listopada 2023 r.), powołując się na stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej. Konsultanci KIS podkreślali, że zgodnie z ogólnymi zasadami rozliczania kosztów można do nich zaliczyć także wydatki na rzecz pracowników. W tym zakupy wyposażenia stanowiska pracy, niezbędnego ze względu na wymogi bhp.